torsdag 19 maj 2011

Duktig!

Ibland är jag bara för klumpig.
Idag var det Jacki och Swea som skulle spåra. Ut, samla ihop allt och så travar jag ut i skogen (precis utanför tomten). Hade varit väldigt seriös och ritat spårkartor redan igår och planerat mycket väl var och hur spåren skulle gå. Först Sweas ett 5-600m långt lite lurigt med områden med massor av viltstörning, över och under stengärden, nä kanske inte under direkt.
 När det var lagt skulle jag kolla vad klockan var, och hittar inte mobilen, den enda klocka jag använder. OK då ligger den hemma. Så la jag Jackis spår lite halvlurigt men inte så långt då hon har varit sjukskriven.
 Hemma igen så hittar jag inte mobilen ringer till den, hör den inte. Jaha ganska tydligt, den ligger i skogen, i Sweas spår var jag rikigt säker på. Nu var min tanke låt den ligga och hoppas att det inte blir regn. Men givetvis 3 timmar innan jag tänkt "hämta" telefonen så börjar det stänka.
 Ut med Swea och på med selen , bak oss gick Candy och Rickard, då Candy markerar bättre än Swea. Efter halva sträckan ligger mobilen mitt spåret under en snitsel. Swea doppade nosen lite och sen vidare, hon var ju på viltjakt inte mobiljakt. Mobilen fick ligga kvar till Candy.
Annars gick spåren väldigt bra idag. Jacki var väldigt duktig, Swea också.
 Ikväll åkte jag och Nelli ensamma till klubben. Det började fint med att en person med hund givetvis skulle döna fram och hälsa, men det fixade tösen fint. Mycket beröm till henne. Det är jättesvårt vet inte riktigt hur jag ska göra jag kan ju inte ställa mej upp och säja kom inte hit hon tycker inte om andra hundar. Och inte heller kan jag rusa därifrån med henne. då blir det fel.  Ja hur gör jag?? En svår gåta för mej att lösa, har aldrig tidigare haft sådana här problem.
 Efter det satte vi oss tillrätta och kollade en grupp på 4 hundar, ena stunden var dom ganska nära, nästa lite längre bort, men jag är himla nöjd med vårt resultat. Hon är riktigt duktig på att skvallra.
När den gruppen gick på kaffe gick vi en sväng och då hälsade hon på en annan vovve som också gick mycket bra. En liten stund till sidanom den mindre gruppen sen åkte vi hem. Och jag har en mycket trött liten skvallerbytta här vid mina fötter.
Efter kvällens övningar så känns det ganska bra. Nelli skötte sej och jag hade mobilen med hem Duktigt

2 kommentarer:

Malin sa...

Skönt att du hittade mobilen och att träningen går bra.

Carina sa...

Dukitga töser både Nellie och matte. Jag får nog skaffa en sökhund tappade husnyckelen på morgonpromenaden förra veckan fick inga Uffe som fick köra hem fån jobbet för att släppa in mig om han var glad? INTE. Men i söndags hittade han mina bilnycklar i trädgården som jag tappade i höstas så lite lite ut=) PS vill du maila receptet på kakan om du har det? KRam