tisdag 24 maj 2011

Galning.

Igår var jag och Nelli och tittade när Frida gick spår. Vet inte om jag vågar säj det men, fy tusan vad det gick bra!!!. Ni är så duktiga, nu ska Matte bara lära sej lyssna på sin duktiga hund och lita på henne. Men det kommer, det är jag helt övertygad om.
 Efter spåret blev det Monicas goda smörgåstårta, vi firade fröken Frida som blev 3 år. Tack det var himla gott och jättekul att se er spåra.
Idag har jag haft ännu mer funderingar kring mina hundar och en viss liten marodör har funnits i funderingarna. Jag grubblar och grubblar på vad jag ska göra, sen beslöt jag att ringa Carola som jag har stort förtroende för i detta ämne. En del tips som jag nu ikväll har börjat praktisera och använder på alla.  Och nästa vecka ska jag få ytterligare hjälp då det finns en del övningar som är svåra att fixa själv.
Idag har Nelli börjat med  pallen, mest för att jag inte riktigt visset vad vi skulle göra. Hon börjar mer och mer bjuda på olika rörelser och förstår att jag vill något. Hon är ganska klok och påhittig. Jag belönar med godis och kamp. Kamp är ett bra sätt för henne att bli av med stressen, som inte är bra att samla på sej ( det har jag fått lära även vad gäller för egen del). Jag har märkt att hon är ganska svår att trötta ut men efter kvällens övningar så sover hon faktiskt nu, och då höll vi bara på 5-10 min.
Jacki har nu kommit igång lite smått och för hennes del var kvällens övningar pallen och sitt,stå och ligg. Lite backa och sidoförflyttningar.  Hon är väldigt pigg på att jobba igen.
 Swea då, tanken var att låta henne stå över då hon inte mått bra i natt, men så fjollig som hon blev när hon förstod vad vi gjorde ute så fanns det inget val,,TRÄNA!!!. Hon gapade och for rundor så det var bäst att låta galningen komma ut en stund. Andra sidan så har hon verkat OK hela dagen. Jag begriper inte var hon får all energi ifrån, men lite pallövning och sitt/ligg så var hon genast lugnare och ganska nöjd. Men en liten stund till hade hon inte sagt nej till
Glömde ju att vi var faktiskt på klubben igår och Swea gjorde mycket bra ifrån sej, ja även Jacki.
 Vad händer imorgon, Jo då ska JAG gå med Wilda på apporteringskurs, (matte är upptagen. Det ska bli en spännande erfarenhet. Jag har ingen som helst kunskap om detta.
Candy kan apportera spårapporter

Jacki också.

3 kommentarer:

Heléne sa...

Vad du är duktig och aktiv med dina hundar, ni tycks jämt vara i farten med än det ena och än det andra!

Carina sa...

Nyfiken på vad du nu funderat fram men övertygad om du är på rätt håll.Fick recept av Anki dag så nu jäklar kan det bakas- KRam

Malin sa...

Härligt att läsa om allt du gör med dina hundar, vilken ork och energi du måste ha, underbart!
Kram