lördag 17 december 2011

Ledaren av granligan

Idag har vi varit på sök träning och DET är länge sen sist. Kompisarna har varit sjuka en del inte friska ännu, och så lite tävling och utställning som kommit emellan, medan vi bara har fixat viltspårs championatet med Swea och Jacki. Men det har vi redan pratat om så det är gammalt nu.
      Lite lurig träning hade vi idag först ut var Smilla en fin mysig hoffedam snart 10 år. Som figge hade jag fått order om att gå en bit och över en väg. Ganska kul  hundarna ser vägen som en gräns.... om man nu inte tränar på detta. Och Smilla en duktig sökhund hon gjorde det ,såg vägen som en gräns, men med stöd och uppmuntran av husse kom hon över.  Det är riktigt kul att se hur dom jobbar.
Först ut av mina var "hon den lille försiktige" å vem är nu det? svårt?? Jo Swecia . hon jobbar mycket med näsan i backen, vilket inte är det vi önskar mest på sökträningen.Hon hittade första figgen och vände om en meter eller så, så gick det upp ett liljeholmens "visst ja jag skulle ju hämta något här, tillbaka tog rullen och hem till stigen. Ganska hyfsat jobbat.  Det rullade på väldigt mycket näsa i backen, MEN hon vet vad vi förväntar oss av henne. Dagens betyg från matte " pigg, glad, energiskt och gottesugen!!!! en liten stjärna i kanten fick hon av mej.
  Jacki Ja vad ska jag säja, hon sköter sej otroligt bra och älskar sök. Hon jobbar helt annorlunda än den andra lilla skitungen. Första skicket ut som ett jehu och hittar figgen in som ett jehu och ut och visar, precis bara superbra. Så kommer vi då till den kluriga delen, en gran hade vält över en annan och i den ca 2,5m upp hade
 vi något som  liknar "figgen satt i granen skulle...... " Där satt figgen så fint, jag skickade min lilla pärla och hon ut och väldigt kvickt fann hon figgen, hon fattade att han satt där uppe. Efteråt fick hon betyg av Carola :Jacki leder granligan, vilket betyder ungefär hon fixade det bäst av alla.... (Man får många roliga kommentarer på de här träningarna). Hon är superduktig och jag bara hoppas vi fixar skott och framförgående så vi kan anmäla till våren, en söktävling hade varit så kul. När vi fikade fick jag än en gång frågan : När ska ni tävla?? så det är inte bara jag som tycker hon är duktig.
 Jag hoppas så att en dag ska vi försöka jaga upp hennes uppfödare där nere i Ystad, för vi vill visa vilket praktexemplar hon fött upp.



 Här nedan kommer några bilder på hur Jacki laddar inför våra träningspass




Full upp med att hålla mullvadarna under kontroll. Inomhus är det musjakt som gäller.  Vår alltiallo JACKI

2 kommentarer:

Susann Larsson sa...

Roligt att det går så bra på söket.:) och vilken söt brun nos hon fick lilla Jacki. Mullvadar har vi också haft i höst. Tröttsamt då Victor ser det som sin uppgift i livet att gräva upp dom.

Eva sa...

Vilken duktig tjej!
Och även om utseendet ju inte stämmer mycket så får grävbilderna mig att tänka på vår första tax Kim (korth sv/röd). Gångarna han grävde på landet i sin mullvadsjakt kunde anas i gräset 25-30 år efter hans död;D