tisdag 5 oktober 2010

provar igen!

Så är det. vi testar igen  igår skrev jag en låååååååång historia om vårt träningspass. Av någon mysko anledning lyckades jag försnilla ALLT.
Swea skötte sej fint  och så även matte när det plötsligt gick upp ett liljeholmens, så korkad man kan va. Om man ska få ut något bra av träningen måste man ju veta vad man vill, hur man vill att det ska se ut.  OCH det viktigaste förstår HUNDEN vad jag menar, alltså se det från hundens synvinkel. Vad var det jag belönade. Hur? När? Det fullkomligt snurrar runt i huvudet på mej.
 Men när allt väl blev rätt så blev det bara så bra som det kan bli. Mona sa vid flera tillfällen bra, jättebra och där kommer minsann inga beröm om det inte är bra.
 Swea har lätt att förstå och lära, och har en härlig arbetsvilja. Det är lång bit kvar, vi jobbar på,  jag vill ha det bra från början för att slippa börja om igen.
 Idag har vi jobbat med apportering som vi kanske kan ha hittat en lösning på. Hon tar apporten, men rullar med huvudet så nu gäller det att berömma när hon är stilla.
 Ståendet, som vi jobbade på igår var riktigt bra idag, liggande bra. Språng marschen var bättre igår, kanske för att hon blev lite vild och galen i blåsten idag.
 Idag har jag utnyttjat min mamma som figurant. Mamma gömde sej och först sökte Jacki 2 ggr och hon lyckas få sökrullen i munnen hela vägen till matte. Hon är duktig och tycker det är skitroligt, blir så glad och sprallig. Finaste Jacki, som får possitivare inställning till träningen ju mer hon lär.
Med Swea var tanken att visa henne vad vi ville med någon hon känner, kanske ingen bra idee, jag vet inte. Men hon gjorde precis vad vi önskade, lite svårare med sökrullen men sista gången bar hon den nästan ända fram.
 Jacki har apporterat metallen idag igen..............
Jacki full sökmundering
Swea mallig i sin nya utrustning

3 kommentarer:

Eva sa...

Jag lever än på hoppet...att finna några så'na där "knappar" på A:) Fast då är det ju väldigt "basic" träning vi sysslar med. I er nivå drömmer jag inte ens om...
Toppen att läsa om hur du funderar! Just det med belöning i rätt sekund har jag nog tänkt för lite på.

Carina sa...

Yes metallapporten så du jobbat så mycket med nu ska du se att allt klaffar och "problemet" är löst. Blir så avis än en gång på er sökgrupp västarna var ju bara så snygga. Kul att allt går så bra för er nu i träningen sporrar ju en att jobba. Själv tyckre jag att jag hinner ingenting. Visst ses vi på samma kurs på söndag? Kram

Sandra sa...

Ha,ha,ha...Ja man ser VERKLIGEN hur mallig Swea ser ut :)
Kul att det går så bra med träningen...skönt när det flyter.
Här hemma har vi tappat sugen lite...ligger mest och degar båda två.