söndag 13 februari 2011

En härlig dag

En härligt fin dag hade vi på Hovdala igår. Vi tränade sök. Givetvis var kameran hemma.
 Jacki var först ut av mina.
Första skicket, en massa trams. gick inte ut, snusade runt och tog rullen utan att ens försökt hitta figgen. Men plötsligt föll polletten ner och vi fick till några ganska hyfsade skick. På vägen tillbaka på sista skicket så kom jag på att hon löpte ju för inte så länge sen = skendräktig !!?? Där har vi nog lösningen. Men nästa vecka tror jag vi ska börja lite lättare  och har en ide´ om hur. Hon är rent makalös att tigga godis på våra sökpass. Det måste vi också göra något åt.
Swea nästa: Lilla unge gjorde mej riktigt glad, nu behövde hon inte trugas så mycket och inte heller behövde hon stöd av matte (stor tös nu?). "Figgarna  har nu flyttat lite längre ut i skogen och där sprang hon emellan och fick massor av mellor.  Nu börjar dom även få röra henne lite. Inte heller var det så mycket snusade som förmodligen är överslag, utan hon var med hela tiden. HELT klart FRAMSTEG.
 Nellie var också med, hon tycker inte om när de andra hundarna snusar henne i baken, det tycker jag att hon har helt rätt i. Väldigt lik mamma Jacki där och säjer ifrån. Hon ska även vakta matte mot de stora hundarna blev arg på en rotweiler som kom för nära, men även där väldigt lik mamma, ja även halvsyster Candy. Dom är lite vaktiga mina töser, inte så mycket Swea men de andra. Jag ser inte det som ett problem utan att det kommer att rätta till sej med lite övning, Jacki o Candy har inte längre så mycket vaktfasoner men visst händer det. Hon har inga problem med att hälsa på de övriga i gruppen, är precis som mina andra mer intresserade av mattar och hussar än hundarna. Förutom Swea som går sina egna vägar i sin egen lilla värld där matte har en ganska stor plats ( till mattes stora glädje)

 Nu ser vi framemot träningen imorgon och hoppas på bra väder till helgen så det blir mer sökträning. Inför nästa sök tillfälle har jag lite träningsmoment till Jacki. ang sökrullen. Tror även att Swea ska få känna på den lite.
 Nellie kommer att va hos oss en del denna veckan, så hon ska få lite kontakt- och inkallningsövningar, då jag tycker att hon inte är så bra på detta. Om vädret tillåter blir det spårövningar för henne för att se vad hon tycker om detta. Men just nu har vi snö igen......

1 kommentar:

Eva sa...

Så kul det verkar!
Jag såg att det finns flera böcker om spårning på rean nu. Ska försöka få tag på någon. A spårar ju en hel del spontant så det vore kul att testa mer "tufft". Om nu JAG kan lära mig...:)