onsdag 2 februari 2011

träningschema!

I hela 2 dagar har jag följt mitt schema för Swea o Jackis träning. Jag gjorde det i måndags em. NU har jag förhoppning om att kunna planera och dessutom skriva ner hur det hela fortlöper. Det är inget jag tycker är lätt, skulle gärna haft lite experthjälp.
 Jag har kommit på att jag gärna fastnar i momenten och glömmer bort andra, därför försöker jag nu med schema. Vill träningen ska vara omväxlande rolig och utvecklande... inte lätt. Det är inte heller lätt att själv se framsteg,  ja även bakslag, men iof så tror jag att bakslagen är lättare att se än framstegen.
 Vi kör med små korta intensiva träningspass försöker att inte röra ihop för mycket. Och viktigt för mej ( det lärde jag när jag tränade hästen i dressyr eller hoppning) SLUTA MED ETT LYCKANDE!. Det förstärker det possitiva med vår träning, både för hund och förare.
 Swea var idag fruktansvärt sprallig, mycket värre än vanligt, men skötte sej bra. Hennes ( för tillfället) bästa belöning, förutom mellor, är en gammal strumpa med boll i. Det for hon omkring med och tog livet av den hundra gånger, lurade mej, ville bli jagad. Riktigt galen, men det tyder väl på att hon har kul,jag tror hon älskar våra korta träningspass.
 Jacki och pigg, men något frånvarande kan bero på att skendräktighet, har precis löpt. Men jag lyckades väcka henne och även hon for omkring med strumpan. Jacki gjorde  2 fina "före" hoppas det är ett tecken på att poletten trillat ner. Hon har så skön stil när hon vet att det är bra, svassar på med en härlig stil.
En sak till som hon börjar få kläm på är backa, det har varit så svårt att hon brukar gny när vi ska backa. Det vi ska jobba på där är att backa rakt, hon backar inte så snett men lite rakare ska det va.
Sidoförflyttning  till vänster ska vi också träna. Men det tror jag att jag vet hur jag ska göra, även Swea ska få träna det.
 Vi har plockat fram pallen  igen den har varit bortglömd, men nu använder vi en kloss som är mindre än pallen för att centrera övningen. Swea har alldeles för bråttom och verkar ha glömt vad jag vill, medan Jacki är väldigt duktig.
Imorgon ska jag leta upp en bräda för sidoförflyttningsövningarna.
Iövrigt står ligg kvar och läggande på vårt schema

2 kommentarer:

Eva sa...

Jag blir så sjuk så jag borde inte läsa så'nt här! Du är så duktig tycker jag.
Men jag tröstar mig med att jag aldrig tränat någon av mina annat än i "vanligt hyfs" så A och jag får väl lära tillsammans:)
(Tror han är lite småsmart, för plattan har han definitivt fattat, iaf på nära håll längre har vi inte testat.)

Drömflocken sa...

Eva jag har inte heller tidigare haft någon hund jag tränat med. Det blev Jacki som fick ej att börja med lydnad.
Och det är himla kul, ju mer JAG lär mej