söndag 16 oktober 2011

träning

Vi tränar som vanligt en hel del.
I fredags var Swea och jag och tränade för Mona Kjernholm. Swea visade även denna gången att vi faktiskt tränar en del. Hon är duktig, men matte ja vad ska vi säja, kunde kanske använda huvudet lite ibland.
Jag fick en riktigt bra lektion om hur man går. Jo, faktiskt det är inte helt lätt, men Mona visade på ett mycket bra sätt hur det är för vovven att gå där. Därefter tränade matte på att få rätt på stegen. NU blir det lite torrträning framöver.
 Som sagt skötte  Swea sej och vi fick frågan när vi planerat tävla 2:an, men så långt har jag inte vågat tänka, men förmodligen inte innan våren.
 Jacki visade i lördags än en gång hur kul hon tycker sök är. Hon är mycket duktig, men  skrämde mej lite då jag tyckte hon var lite väl långt bort ena skicket. Tanken att kalla in henne fanns där, jag såg ju inte ens henne. Men hon dök upp med rullen i munnen och det var bara att ge sej ut på visning, och det var helt rätt figgen var långt bort. De andra sa att även dom trodde hon drev med oss, men icke.
 Tyvärr är det ingen tävling som passar i år, dom kolliderar med andrar saker jag redan bokat in, bl.a föreläsning i färg genetik och ett träningspass för Mona, lite otur, men med lite tur så kommer en vår.
 Sweas sökträning vill jag helst inte minnas för mycket av, hon var först ut i en ovallad ruta, fick spår av något och drog ett varv. Kom ganska fort tillbaka, men sök stod inte i hennes schema. Så hon fick in i bilen, vi provade henne igen senare och då var det lite mer ordning på fröken. Har lite tankar och ideer om hur jag ska jobba med henne. 
 Vi har lite att greja med de närmaste veckorna det finns saker bokade och sonen åker snart till Australien där han ska stanna, ja jag vet inte hur länge, det är inte bestämt, kan bli upp till ett år. Så det blir säkert lite att fixa för hans del också.

3 kommentarer:

Elon och Linus matte sa...

Kan du lite kort förklara, skillnaden mellan sök och spår ? Det kanske är svårt att förklara kort ?
/Elon och Linus matte

Sandra sa...

Det där med att som förare röra sig rätt är inte så enkelt som man kan tro...jag är som dumbo i agilityn...stackars freija försöker följa sin matte men det är inte så lätt när jag snubblar runt och ställer mig för tunnelhålet osv...fniss..

Emma o Malte sa...

Vi trodde faktiskt inte vår gång påverkade så mycket på hunden! Men det är klart, det är ju oss de ska följa. Hade varit spännande att se hur du har fått tips om att träna på det :-)