lördag 10 september 2011

Very...nöjd!?

Jodå idag är vi trötta, nöjda och belåtna.
 Inte utan att jag var lite nervös idag, Nelli har inte varit den lilla söta solskens hunden som man kunde önska, denna veckan. Sur och besvärlig mot det mesta, MEN det finns antagligen en anledning. Om hon parats förra löpet så hade det varit tid för valpar nu. Jag tror att det är anledningen till att det blixtrar  i ögonen på tösen ibland.
 Så jag ångrade nästan mitt beslut att ställa henne i Sofiero, men hade ju lovat Monica med den här fina tösen
 Söta Frida
 Värmer upp
 en sväng till



En mycket pigg och glad Frida, på ett strålande humör som jag inte ser så ofta när hon träffar mej. Hon fick för dagen Very Good, med en fin och rättvis kritik tycker vi.
Att sedan någon nämnt något som att gillar inte domaren, gör kanske också lite på den nervösa biten.Hörde någon säja att domaren inte tagit sej tid att titta på hennes hund, medan jag tyckte han granskade min Nelli noga, men var snabb och effektiv, det rullade på i ett bra tempo, men det är vad jag tycker.
 Här försöker matte få rätt på Nelli
 Domaren klämmer och mäter
 Nå vad tycker vi nu då?
 Ok så varsågod ta ett varv
 En rejält tag om monstret
 Tung en rackare
 Kom igen matte
 stolta sidan av Nelli
Så bromsar vi inför svängen
Så kommer vi då till biten som kan vara svår att tyda, en del skriver som kråkor:

   Tik av mkt god typ, korrekt storlek, bra prop, bra hals o överlinje, tillr vinklad fram o bak, tillr  stomme, ngt outv bröstkorg o förbröst, bra pälskvalite, Rör sej m bra steg från sidan, paralellt fram o bak, utm temp
                         VERY GOOD. 
Detta är vi så nöjda med, domaren förklarade varför hon fick very good, det är pga  ngt outvecklad bröstkorg. Det tycker jag är bra för det känns ibland som om man får "världens" bästa kritik, men fattar inte varför man inte fick bästa bety,. så detta uppskattar jag
 Med andra ord en very good day, då Nelli verkligen har uppfört sej efter alla konstens regler, kanske har vi lärt oss vad vi ska undvika under den gångna veckan, för att hantera en Nelli

8 kommentarer:

Christina Klosterberg sa...

Många glömmer bort att domarna blivit instruerade att använda hela skalan av bedömningar när nya bedömninsgsystemet infördes. Dessutom kan ju very good mycket väl innefattats av den gamla ettan. Så jag håller med! Det var en fin kritik!

Eva sa...

Mycket fin kritik! Och bra med hans extra tillägg muntligen. Själv måste jag säga att jag nog föredrog lite snabbare, men noggraanna domare när jag ställde. Särskilt om de som denne skrev en utförlig kritik. En del som tar världens tid irriterar ju hunden o kan verka osäkra på vad de gör.
Kul att lilla "morrhoppan" skötte sig så perfekt!
PUSSA till henne från mig!

Carina sa...

Grattis en jättefin kritik! Håller med Christine angående bedömningenskalan.

Anonym sa...

Grattis Grattis Kylle!
Så vacker hon är!
Roligt med bra kritik!

Vov vov Ricco & ALfons & Towe

Sandra sa...

Grattis till fin kritik och duktig tjej...ser så stolt ut när hon trippar fram :)

Susann Larsson sa...

Grattis till fin kritik. Jag tyckte också att det var en bra domare. Och som du sa, bra att han forklarade varför man fick det "betyg" man fick.

Rebecca sa...

Grattis, klart att syrrorna fick bra kritik, dom är så fina!!!
Tass Wilda och matte!

Elon och Linus matte sa...

Stackars Nelli, livet är inte alltid så lätt. De kan ju ha sina dåliga dagar de med : (