onsdag 18 maj 2011

funderar

Nelli och Candy har spårat idag. Ingen höjdare, men nästan godkänt. Candy kändes lite som jag gör det för din skull, Nelli ja vad ska säja vet inte riktigt, för mycket störningar??. Det är väldigt gott om hjort här, igår på em räknade jag till 14 st i VÅR trädgård. Ibland är det 40-50st.
 Kan va så att jag har för mycket som snurrar runt i huvudet för att det ska bli bra för hundarna. Mycket tankar om varför är det si eller så. Många funderingar kring djurkommunikation, som är ett intressant ämne tycker jag. Har lite erfarenhet av det, otroligt att en person som vet ingenting mer än namnet på hunden kan berätta så mycket.
En hund som inte var bestämd att stanna här men efter ändrade planer så blev det den ändå, jag hade inte nämnt det för personen. Hon talade om för mej att hunden visste att så var det, min fråga var då har den något emot det, nej var svaret, skönt. En hund som berättade om en plats som var så mysig med så många härliga dofter, vet inte riktigt säkert vilken platsen är men tror jag vet. Den berättade även om en lugn och klok hund som den gillade skarpt, och den är jag helt säker på att jag vet vilken det är. Fick veta en del om varför hunden reagerade annorlunda på en del saker, det är ett spännande ämne.
 Anledningen till mina funderingar är  Nelli jag vet ju inte riktigt vad hon varit med om, under sin tid på foder. Det finns situationer då hon inte reagerar som de andra och hon är väldigt bunden till mej. Jag är helt övertygad om att hon tycker att hon äger mej och måste skydda mej. Stackars lilla tös som kanske bär på detta ansvar.
Hon gillar inte att nya hundar kommer nära oss, speciellt inte om hon har koppel på. Det är inte helt lätt att övertyga henne om att jag faktiskt kan klara mej ganska bra själv eller att den andra hunden inte tänker anfalla henne.
 Jag inser att jag har ett stort projekt framför mej, att på något vis komma på ett sätt att få Nelli att lita på andra hundar och även till en viss del andra människor.
Frågorna är många ex. hur eller var börjar vi. Nelli måste nog få en del ensamtid, än om det fungera bra tillsammans med sin mamma, halvsyster,systerdotter och Sammi så finns där en obalans. Det går även bra med Lotus, Gertie och Robin och även Lucky.
 Hon ska inte pressas, men ett visst samarbete måste finnas och lite hjärngympa för att skingra hennes "tankar".
 Igår var vi på klubben och tittade på andra hundar, gick ganska bra, vi höll oss inte allt  för nära, satt bara och myste. Jag hoppas det ska leda ett steg framåt så småningom.
 Swea och jag tränade lydnad på klubben i måndags, i spöregn, bra för tösen som inte tyckte det var så märkvärdigt. Jag tyckte nog det var värre, när regnet började rinna innanför kläderna. M.a.o gjorde hon ett mycket bra pass.
 Hon fick även känna på gräset på appellplanen i gårkväll, då valde vi stora planen, härligt tyckte Swea , vilka ljuvliga dofter, kurserna hade precis gått på "kaffe" när vi gick dit. Men med lite övertalan så fick vi till ännu ett bra träningspass, med en hel del bus och lek. Hon är bara så otroligt rolig att jobba med, man glömmer allt annat med henne på våra träningar.

3 kommentarer:

Carina sa...

Förstår att det är mycket i huvudet att fundera på. Känner du för att prata bara ring! Duktiga Swea nu glömmer du väl inte anmäla henne? Om inte annat ses vi på söndag. Kram

Eva sa...

Kan inte låta bli att tänka att Nelli är intressant! Tycker att det är jättekul att läsa om henne.
Och Swea är ju toppen! (O matte givetvis:))
Kul de är duktiga ibland och inte bara stjäl kul "leksaker"... (Såg förresten dina fina tröjor på "Sticka", kul!)

Christina Klosterberg sa...

Det viktigaste är att som du redan gör "skynda långsamt" och utvärdera resultatet efter vägen, kanske ompröva strategin. Det är inte lätt att innan veta vilken väg som är bäst att gå. Så dina funderingar är viktiga!