måndag 20 juni 2011

Teori

Dagens hundcafe´ blev en teorilektion, Carola hade något annat planerat, men eftersom vädret var något i stil med "rätt som de´  regna så kom de´ en skur.  En jätteintressant lektion, (lite av en repetion för mej som har gått beteendekursen hos Carola) om man nu kan kalla det så: grunden till att få en trygg,stabil och "bra" hund.
Får se om jag kommer ihåg lite. En valp på 6 veckor bör ha känt 6 olika underlag (  ex gräs, plastmatta, tygmatta, grus  ja vad man nu kan komma på)
Träffat 6 olika personer, utan för familjen
Blivit hanterad 5min 6ggr på en vecka ( titta i mun, klämma lite här och där)
6 olika miljöer
6 lika ljud
ätit sin mat på 6 lika ställen
ätit i 6 olika skålar
Lekt med 6 olika leksaker av olika material
 Fått ha halsband och koppel på 6ggr på en vecka
Ja det var något mer men kan inte komma på det nu, allt detta börjar vid 3 veckor ålder (då har man 3 av var grej och sen lägger man till en var vecka, så vid 12 veckors ålder så har ska dom ex ha provat 12 olika underlag).


Så viktiga de första 4 månaderna är, hur man som uppfödare lägger en bra grund åt hunden. Fantastisk intressant. Allt detta som hunden BÖR hinna uppleva innan de flyttar hemifrån och som "köparen" sen fortsätter att utveckla.
Tänk att man glömmer så mycket man lär, som att mellan 8-12 veckor är den bästa inlärningsperioden, så viktigt att det blir en bra period. För inlärning kan vara både negativ och positiv, har ju hört det tidigare kanske fanns det någonstans i bakhuvudet för jag kände ju igen det.
 Jag vet idag vad anledningen är till att Nelli gör utfall mot andra hundar, det kommer säkert att kunna jobbas bort, det kräver sin tid. Det är något hon lärt sej under sin valpperiod, ibland blir det fel av välmening. Hon gör framsteg,  är en klok hund och jag tror på henne, vilket är viktigt.
Jag har svårt att klara av hennes strävan att alltid vara nära mej, eftersom hon är mycket värre än de andra, det måste JAG jobba med, eftersom hon  känner det och blir bara mer envis.

 Vi fick idag se en hund arg och i försvarsställning, vem? svårt att gissa?
 Så här såg det ut : korta mungipor, raggen rest, huvudet sänkt, svansen rakt ut och morrade. Vem var det jo helt rätt Nelli, varför? Jo Carolas hund var på kontoret bakom ett galler, hon började bli stressad av att inget hände. När hon viftade på svansen sände hon ut doften av stress, Nelli såg inte henne, bara hörde och kände doften, därför gick hon till försvar. Carola hämtade sin hund och hon fick komma ut till oss och genast så ändrade  Nelli attityd, det räckte att hon såg vad det var. Duktig, hon skötte sej rikigt bra.

Nelli blir lätt stressad om vi ex står stilla, hon har svårt att koppla av och sätta sej ner och vänta, kanske mår hon bättre av att jag talar om för henne att hon ska sätta sej.  Ska prova ett tag.

Det är mycket att ta in och dessutom komma ihåg.
 Man lär så länge man lever.

1 kommentar:

Eva sa...

Läste om det där med valputveckling (I Härliga Hund tror jag) det är mycket intressant. Jag har ju bl.a. märkt att de 2 jag haft från Disodils haft lättast med människor. Men så trimmar ju Magdalena en hel del så valparna ser en hel del folk, från ganska tidig ålder.
Beskrivningen av Nellis reaktion kunde gällt A.... Fast hans svans åker gärna i höjden. (Därför jag tror han vacklar mellan ilska och rädsla.)
Pussa till den där duktiga tjejen som verkar lära sig så mycket!