fredag 18 mars 2011

tur du ringde!

Spårade med Nelli o Swea igår.
Nelli är ju helt klart inte som de andra, hon tyckte först blodet var lite äckligt, sen skulle var droppe  kollas på djupet ( grävas upp). Det var lite äckligt med trädtopparna som viftade högt upp. Blåste en del, men vi gick en bra bit in skogen och där var det lugnare, men ovanför oss var det värre. Sakta men säkert tog vi oss fram de 40-50 m jag lagt. Klöven ja äckligt sak det med. Detta var ju inte vad jag förväntat mej. (inne i en period då jag tycker allt bara går emot  mej så ser Jag bara grått). Men nu har det lagt sej och jag ser lite annorlunda på det. ( Tur du ringde Anki) Vi provar igen om några dagar om snön bara försvinner igen. För hon var ju intresserad visste bara inte hur hon skulle hantera det. Vet inte om hon provat spåra innan och är ju redan 1 år,   inne i en period då hon är lite osäker och lite skendräktig.  Det får vi jobba på.
 Swea! tur jag har Swea, för hon visste vad som gällde redan när vi gick hemifrån. Hon kom ihåg . Ett bra spår, det enda att anmärka på är tempot lite för fort, typiskt henne. Ett spår på ca 200m med bloduppehåll på 10m. Kunde legat lite längre. Nästa gång gör vi det lite svårare och kanske får ner tempot ett snäpp.( Kanske någon tycker det är mycket Swea, men så är det, hon är speciell och mycket, mycket annorlunda mot de andra. Passar mitt intresse för lydnad och att jobba med hunden. En härlig unge som bjuder på så mycket)
Jacki och Candy ska också få vars ett spår.( 4 på en dag fixar jag inte, bl.a glömmer jag var jag gått) och nu är det snön som stoppar oss idag.
Jag har tränat vittringsappotering med Swea o Jacki,
Jacki OK.
Swea har för bråttom för att hinna fatta vad det handlar om. Tar första bästa pinne, hon har inte provat innan. efter 2ggr så tog hon rätt men frågan är om hon fattade det?? tror inte.
Ska läsa på lite om detta kommer inte ihåg hur jag gjorde på inlärningen med Jacki.
 En promenad, lat som jag är blir det alla på en gång idag. Kanske en liten extra med Nelli för att försöka höja hennes självförtroende.
 Sen ?! blir nog lite stickning..  i dag med!
  Har nu gjort 7 tröjor ( nr7 inte riktigt klar) börjat på nr 8 , plus  en med prickar på som är klar. Det kommer bilder så småningom, de sista är inte tillslätade.

5 kommentarer:

Freja Phaléne sa...

Ni verkar ju ha kul och det är viktigast =)

Eva sa...

"Swea har för bråttom för att fatta..."
Om du visste hur de orden tröstar mig! Kunde lätt byta ut det mot "Assar har för..." Bara det att här gäller det det mesta:)
Lite småskönt att höra även du har sådana problem...

Carina sa...

Nu kommer jag och är fröken duktig fniss men tycker inte du ska försöka träna upp tempot ett bra anlagsspår går på runt 20-25 min o öppen lägg på en 10 min. Ska vara ett sanstat tempo där en jägare ska kunna gå bredvid med skarpladdat gevär och med tanle på hur Swea är tror jag att hon kommer att öka tempot ändå. Aningen avis att ni fått spåra men på måndag ska jag och Lowa börja=) Ska göra mitt bästa för att få dig på bra humör på söndag och en Felix valp följer också med på rundan men inte Aldo. KRam

Drömflocken sa...

Klart jag INTE försöker få UPP tempot på Swea.
Assar o Swea är nog ganska lika. Swea går aldrig Swea springer alltid
Klart vi har kul

Carina sa...

Asgarv så går det när man INTE använder sina glasögon. Förlåt förlåt jag tänkte väl att det inte stämde när jag läste fniss. Får jag skylla på heldag i Ullared igår och jobb idg så mer snurrig än vanligt. Rodnar nästan här i soffan. Kram