torsdag 20 januari 2011

"Före"

Swea var på tränings humör idag, det är hon alltid. Hon är en härlig tös, ställer alltid upp på träningspassen. Alltid lika tjänstvillig, men ibland kanske lite väl laddad.  Idag funkade det vi försökte få till igår,  "höger om halt", efter mycket envishet från min sida så satt det. Hon har så jäkla bråttom att hon nästan går "helt om" med resultatet väldigt snett sitt. Kom på lösningen, ?!! "vi tar det i slowmotion" och det blev mycket bättre.  Så mycket bättre att vi sen kunde öka tempot jajamen hon har nog fattat galoppen.  Därefter blev det lite "sitt-, ligg- och ståkvar och det sitter ganska bra trots vi inte tränat just dom momenten på länge. Varför jo för att  matte är så enkelspårig och fastnar på samma moment alldeles för länge. Nu får jag skärpa mej och tänka till inför våra träningar, VAD ska vi träna idag, VAD gjorde vi igår, annars får vi ingen ordning och kommer inte vidare.
 Jacki var också himla duktigt ( än en gång undrar jag om dom har lite taktiksnack, dom följs alltid åt. Eller beror det helt och hållet på hur matte är). NU håller vi tummarna för att "framförgåendet" snart sitter, det har vi tränat och tränat men det funkar aldrig. Jag tycker det är ett svårt moment. Man börjar med hunden i fot och går framåt, sen skickar man hunden med exempelvis kommandot FÖRE (framåt använder en del) då ska hunden gå fram och gå ut i kopplets längd UTAN att dra.  På tävling ska hunden gå där tror det är 20-25 m, sen säjer man "stanna" och hunden och föraren stannar, hunden ska stå kvar till föraren kommer fram. ENKELT  eller hur?
Mitt problem är jag får inte ut Jacki jo kanske 5-6m sen stannar hon och tittar på mej för att sen gå lite till och sen är det kört, är det riktigt illa börjar hon snusa annars SPRINGER hon, med andra ord drar som en dåre.
Men idag gick hon lugnt och prydligt minst 10m.
 En väldigt fin linföring idag och det är inte vår starka sida, men som jag så häromdagen (tror jag, annars var det bara i tanken) KLICKER är så jättebra. Vet hur jag ska väcka henne min lilla luring.
Vi har kanat runt en sväng i skogen det possitiva där var att minusgraderna gjorde att det var torrt. Med andra ord nästan torra hundar.
 Annars stickar jag och planerar mat inför sonens kalas i helgen. Och lite annat har jag också att fundera på för tillfället, men det ser ut att lösa sej.

2 kommentarer:

Eva sa...

A börjar bli liiite bättre på att inte dra - kanske skulle han klara "före":)
Jag försöker nu få honom att balansera på 2 ben eller baken (han får faktiskt välja) utan att stödja mot mig, men får nog hitta på nå't annat tills vidare.

Christina Klosterberg sa...

Vad duktig du är! Och du har en riktitgt fin Drömflock!