måndag 31 januari 2011

Vår primadonna

Nu är allt som vanligt igen telefon, data och tv funkar, för tillfället. Visst klarar jag mej utan, jag har ju hundarna att roa mej med, och min stickning. Den 3.e stjärntröjan börjar bli klar. Otroligt rolig stickning, eftersom garnnystanen ändrar färg kan jag inte riktigt förutse hur resultatet blir, därför är det svårt att lägga det ifrån sej.
 Igår kväll åkte Wilda hem så lugnet har lagt sej över Östervång. En härlig tös med massor av energi, vårt stora problem var att hon var så kvick att slinka ut genom dörren. Efter att hon lyckades få gubben på fall så blev det en lektion i att stanna kvar. Hon lärde sej snabbt och det blev inga fler rymningsförsök.
Vår primadonna Candy tycker det är skitskönt att marodören åkt, äntligen slipper hon vakta mina saker, och samtidigt ha koll på lekarna mellan Wilda o Swea.
 Candy är en väldigt speciell vovve, hon har otroliga språkresurser, ett språk när hon myser, som folk misstolkar. För att inte tala om när hon tycker de andra är för hårdhänta eller när matte kammar för hårt. Hon är den som sätter gränser för "ungarna" som kommer hem ibland, som Wilda. Candy har sån pondus att hon behöver bara titta på dom så lägger dom sej....Hon är en tuff uppfostrare, men bråkar aldrig med Jacki, Sammi eller Swea dom vet ju redan hur allt ska vara, någon bråkstake är hon inte.
Jag tror ibland att Candy är för smart, och för känslig hon tolkar saker väldigt lätt och känner av spänningar, det är inte bra för henne. Hon tycker inte om förändringar, hon är väldigt stundomsinnad, långsint och omväxlande. För det mesta är gubben hennes favorit, men just nu är det  jag som gäller, ska sitta på mej i fåtöljen, springer efter. Blir inte klok på den hunden. Hon älskar att mysa och kela, blir åksjuk så bilturer är inget kul.älskar skogspromenader, är en duktig mamma (till Casper, Twiggy och Swea.)

 Det tråkiga är att vill hon inte så går det inte att övertala henne då blir hon bara surare. Synd för hon är väldigt duktig på att spåra, lydnad och även agillity, men jag orkar inte med hennes personlighetsklyvning, därför tränar jag inte så intensivt med henne. Hon  har 2 förstapris i lydnadsklass 1,( båda med placering och flera inofficiella förstpris i ettan) blir jag besviken på henne så går det ut över Sweas o Jackis träning.


Jag tycker hon är en vacker hund, får oftast en fin kritik av domarna har ett CK. Men tyvärr är hon inte längre så pigmenterad på nosen som tidigare. Hennes nos har varit riktigt svart men är det inte längre, så förmodligen blir det inte fler utställningar. Hon är vår primadonna..
 Här blir hon BIM inofficiellt i Hässleholm Sept 2010. Mot en hane som har cert. ( måste tillägga att dom var inte ensamma cockrar nej där var en hel drös)

4 kommentarer:

Eva sa...

Kan förstå att du tycker att vissa delar är tråkiga. Men samtidigt är det ju kul med sådana där lite extra personliga hundar!
Och väldigt söt är hon!
Pussa till henne en extra från mig:)

Susann Larsson sa...

Hon är jättefin. Precis som du säger, en riktig primadona:)

Carina sa...

Tänkte direkt nu ska vi läsa om Candy=) Du tror inte bara det är vinternos hon har så den blir mörkare igen framåt sommaren?Jag tycker också Canyd är en oroligt vacker hund och har en starkt personlighet. Och det där pratande det måste vara ett släktdrag eller hur?

Sanna och de svarta sa...

Jag känner helt klart igen vissa personligheter hon har i båda mina hundar. Inom vissa hundsporter krävs det tyvärr väldigt mycket och väldigt noggrann träning. Då kan jag förstå att det ibland blir lite svårare. Men visst är det härligt med hundar med extra personlighet! Hon är otroligt fin, Candy måste jag säga!